torsdag 21 februari 2013

Hälsosamtal

Idag hade jag tid för ett hälsosamtal på Kvinohälsan. Då fick jag träffa "min" barnmorska för första gången. Hon kändes jättebra och trygg, så än så länge är jag nöjd! Det blev en halvtimmes samtal om hälsa i allmänhet: mat, träning, alkohol, nikotin, vitaminer och dylikt. Lite om besvären en tidig gravidtet kan innebär och sådant.

Jag fick bland annat fylla i ett frågeformulär rörande alkohol och mina alkoholvanor det senaste året. Jag fick direkt säga att jag varit student fram till mitten på förra året = alkoholvanorna är inte så friska just då! Så min "statistik" var inte så snygg, men det var inga problem med en liten studentnotering på sidan om!

Vi bokade även datum för den riktiga inskrivningen, om några veckor, då det ska tas prover, testas och pratas ännu mer. Då kommer P att vara med. Det kommer att göras några dagar före min födelsedag och förhoppningsvis kommer besökets resultat att bli en trevlig födelsedagspresent! Ytterligare ett par veckor senare blir det ultraljud! Här bokade vi inget datum, då jag inte vet hur mitt schema kommer att se ut, men det är verkligen något jag kommer att se fram emot!

Men ett steg i taget. Dagens samtal var jättebra och ikväll kommer vi att meddela våra föräldrar. Även barnmorskan tyckte att det var en bra idé. Det skadar inte att ha ett litet "skyddsnät" som är med såhär i början av allt det nya och spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar