fredag 31 maj 2013

In i vecka 20!

Idag befinner vi oss i vecka 19+3! Veckans magbild är försenad, jag vet, men fotografen här hemma har varit upptagen på kvällarna med att fixa i köket som totalrenoveras, så då får det vackert vänta. Men idag hoppas jag kunna fixa till det!

Magen växer i alla fall och frodas. Nu bildas det en hel massa kontakter mellan bebisens hjärna och dess muskler, så nu blir dess rörelser mer och mer medvetna. Ex. suga på tummen och svälja vatten. Även hudlagret där dess fingeravtryck finns håller nu på att bildas.

Själv så mår jag riktigt bra! Eller, jag har en sjuk foglossning, men om jag ligger/sitter riktigt skönt så mår jag som en prinsessa! Magen är fin, kroppskomplexen är så gott som obefintliga (förutom när jag har stödbältet på och jag behöver se allt det där "mjuka" som trycks ut som i en överfull bullform), jag kan äta vad jag vill (och gärna) och tycker att livet är allmänt bra.

Min foglossning är dock helt sjuk för tillfället. Det suger väldigt mycket energi och stör en hel del i vardagen. Jag kan inte vara med och riva i köket, jag har stora problem att sitta på jobbet (kontorsråtta) och får väldigt ont när jag utför vissa rörelser. Nu sköter jag mig verkligen och gör som sjukgymnasten har sagt. Jag har mitt bälte när jag är uppe och rör på mig, jag går med små steg, jag försöker undvika rörelser i sidled och vridmoment, jag bär inte något tungt och jag går (oftast) i trappor sådär snyggt med båda fötterna ihop på ett trappsteg innan jag tar nästa. Men det blir en väldig belastning att sitta på min kontorsstol 8 timmar om dagen. Och stå går inte mer än max 10 minuter i stöten heller. Något vilorum/soffa att slå omkull sig i finns inte på jobbet, så det blir verkligen att sitta hela dagen. Och i bussen på vägen dit och hem. Så från och med att jag kommer hem tills att jag går och lägger mig är det i princip liggande/halvliggande position i soffan som gäller.
Jag sover även med en tjock kudde mellan knäna, för att avbelasta bäckenet, men det är jobbigt att vända på mig, så snart får jag väl börja väcka P på nätterna för vändningsassistans :)

I och med att jag har haft ont sedan vecka 10/11, använt stödbälte sedan vecka 13 (efter första samtalet med sjukgymasten), träffat sjukgymnasten i vecka 14 och försökt sköta mig sedan dess (förutom ett pass zumba/veckan, vilket är slut nu) så tyckte jag att det var dags att ta nästa steg igår. Jag ringde barnmorskan och talade om hur läget är och frågade helt enkelt "Vad gör jag nu?". Hon bokade in mig hos läkaren nästa vecka för att se hur läget är och om det kanske blir fråga om sjukskrivning till och med. Jag tycker i alla fall att det känns bra att det händer något, så denna soliga fredag har jag tänkt ska bli en riktigt bra dag! Trots onda fogar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar