onsdag 10 juli 2013

Besök hos barnmorskan

I måndags (24+6) var det besök hos barnmorskan igen. Vårt första återbesök sedan vecka 12. "Min" barnmorska hade tyvärr semester, men den vi fick träffa istället var toppen hon också.

Det togs blodprov i fingret, armen, och så togs det blodtryck. Allt såg bara fint ut. Blodsockret var bra, blodvärdet bra (behöver fortfarande inte äta något järntillskott - ska jag tacka intaget av jordgubbar?) och blodtrycket låg på samma som vid förra besöket.

Barnmorskan gjorde även första mätningen av livmodern (som är ungefär lika stor som en fotboll och slutar ungefär mittemellan naveln och bröstkorgen) och vi ligger bra gentemot "normalkurvan". Vi fick dessutom höra Trollets hjärtslag för första gången! Snabbt och tydligt. Först låg pulsen på drygt 150 slag, så sänktes de lite, och det som till slut antecknades blev 145 slag om jag inte missminner mig. Tydligen så går pulsen väldigt snabbt upp och ner hos bebisar i magen, och det gör den ända fram tills att de föds. Vi kunde faktiskt höra skillnaden från att hjärtslagen gick från sina dryga 150 slag till betydligt lägre. Konstigt och häftigt...

Jag och P fick information om erbjuden föräldrautbildning, som vi självklart skrev upp oss på! Jag tar emot all information jag kan få. Det är mitt sätt att behålla lugnet på :)
Utbildningen består dels av en kvällsföreläsning i Eksjö, där förlossningspersonal berättar om vad som händer kring själva förlossningen (förlossningen ligger i Eksjö). Dagen efter har vi en halvdag i Tranås, på Kvinnokliniken, där det blir lite mer prat om tiden efter förlossningen, amning och dylikt. Det ser jag fram emot! Lägligt timat bara ett par dagar före vårt bröllop, men det kanske är lika bra att få något annat att tänka på en stund!

Nästa tid är bokat till om 4 veckor, efter min semester. Samma vecka ska jag även träffa läkaren igen, angående min foglossning, då jag är sjukskriven denna vecka ut och sedan går på 3 veckors semester. Om det inte sker något mirakel så lär jag bli fortsatt sjukskriven på halvtid, men vi får väl se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar