fredag 12 juli 2013

Trollet vecka 26

Vad händer med det lilla pyret i magen denna vecka? Graviditetsvecka 26 (herregud vad tiden går!). Nu börjar hjärnan se ut mer som en vanlig hjärna. Istället för att vara slät börjar nu de karaktäristiska rynkorna och fårorna att bildas. Ögonen är slutna, men hon reagerar på ljus och kan därför sätta upp händerna för ansiktet när magen plötsligt träffas av starkt ljus.

I övrigt så är hon ca 30 cm lång och väger kring 800 gram. Om hon föddes idag så skulle hon ha goda chanser att överleva. Är inte det helt otroligt? Visst, det skulle krävas lång tid på sjukhuset, men det finns ändå stort hopp. Det är en betryggande tanke faktiskt.

Hur märker vi av vårt alldeles egna troll då? Ja, för det första så växer magen massor. Vi tog och mätte min mage igår och jag är nu 110 (!) cm runt om. Det är ganska mycket fart där inne. Förra veckan tog hon en liten paus och gjorde inte mycket väsen av sig, men jag tror att det beror på att hon vänt på sig och låg och sparkade inåt, för jag kände buffar, men inte på samma sätt som innan eller lika påtagligt. Nu verkar hon ha vänt tillbaka igen och jag kan känna buffar då och då under hela dagen. Sitter jag framåtlutad så verkar hon tycka att jag trycker ihop "boet" för då buffar hon väldigt långt ner. Nästan så att man undrar om hon är på väg ut.

Om jag halvsitter/ligger raklång brukar hon köra igång en liten uppvisning och sparkarna kan bli väldigt tydliga på magen, så att hela behaget skvalpar. Hon brukar även ge mig några sparkar när jag lägger mig på sidan för att sova, men bara ett par minuter. Än så länge har jag inte märkt av några nattliga aktiviteter som skulle kunna väcka mig.

P har fortfarande inte fått känna några sparkar, bara se dem. Det verkar som om att hon känner av när hans hand kommer på plats, för då slutar hon eller sparkar betydligt försiktigare så att det inte känns på utsidan. Vi får väl se om pappa har en lika lugnande effekt på henne även när hon kommer ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar