söndag 25 augusti 2013

8 veckor kvar

Idag är det bara 8 veckor kvar, om vi ska tro det beräknade förlossningsdatumet. 8 veckor. Det är ju ingenting! 80% av graviditeten avklarad. Hur ska jag hinna ställa in/ställa om mig på det? Nu har det ju främst varit fokus på bröllopet som går av stapeln om ynka 5 dagar, och det har ju varit så länge kvar innan det är dags för bebis! Men inte nu längre. Mindre än 2 månader kvar. Herregud...

Nu är hon ca 44 cm lång och väger kring 1,8 kg. Det är en hel del stök och bök inne i magen och jag är otympligare än någonsin. Det är osmidigt som bara den att ta mig ur säng och soffa och knyta skorna som vanligt går inte alls! Nu blir det att försöka slänga upp foten på knät för att göra sådant. Svullen i händer och fötter är jag också. Fotleder har jag i princip inga, utan benen är jämntjocka uppifrån och ner. Mycket snyggt! :) Som tur är så ställer blivande pappan upp på massagde i tid och otid. En del kramper i vaderna får jag dock stå ut med vissa nätter.

Fosterrörelserna har ändrat sig en del sista tiden. Nu är det inte lika mycket snabba sparkar som tidigare, utan nu är det mer stora svepande rörelser. Hela magen rör på sig emellanåt. Sitter jag lite framåtlutad så protesteras det i överkanten av magen. Jag tror att hon ligger med huvudet neråt, då de flesta av rörelserna känns upptill, och jag tror att det är ett par fötter som då trycker ifrån. Vi tror att vi kan känna en rumpa också ganska ofta, men det växlar mellan höger och vänster sida. Det är i alla fall en stor, rund "boll" som kan kännas :)

Jag har ingen koll på någon egentlig dygnsrytm där innifrån. Det känns som om att hon är vaken mest hela tiden :) Framför allt när jag sitter ner, då buffas det. Jag vet inte om det är för att det blir lite mer ont om plats då, jämfört med när jag ligger/halvligger ner.

Jag älskar magen, men önskar att det var skönare att sitta/ligga. Nu är det faktiskt svårt att hitta en skön position även i sängen. Men håll dig inne ett tag till! Vi har mycket att hinna med innan du dyker upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar