fredag 30 augusti 2013

Barnmorskan 32+2

Efter föräldrautbildningen i torsdags hade vi tid för kontroll hos barnmorskan. Blodsockret var lite lågt, men då var jag också hungrig och på väg ut på lunch = ingen fara. Min viktuppgång hittills ligger på 14 kilo. Inget konstigt eller onormalt, men visst är det påtagligt, och känns sådär lagom skoj.

Även livmodern har växt och nu ligger vår markering högst upp på "normalskalan". Jag frågade även hur hon ligger, och hon har huvudet neråt (förvånansvärt lågt till och med) med rumpan uppe över naveln. Så då har vi haft rätt när vi trott oss känna en rumpa puta ut och fötter knuffa :-)

Mitt blodtryck har blivit lite högt, men jag hade inga äggviteämnen i urinen, så ingen direkt risk för havandeskapsförgiftning ännu. Jag ska dock in på en extra kontroll till veckan för att följa upp blodtrycket. Det kan ju vara så att det bara var tillfälligt, sådär 2 dagar innan jag ska gifta mig! Innan graviditeten har jag legat i det övre spannet, med 130/80, så blev det lite lägre i början av graviditeten, ca 120/75, så har det gått uppåt och nu ligger jag på 139/84 eller något liknande. Bra att de håller koll!

Nu ska jag kliva upp och börja göra mig klar, för idag ska jag och P gifta oss! Tänk vad du får vara med på lilla Troll, innan du ens är född!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar