torsdag 21 mars 2013

Senaste veckan

Innan jag ser framåt mot den nya graviditetsveckan, så tar jag en blick tillbaka på hur den senaste har varit.
Det är då vecka 9+. Det har verkligen varit en vecka som gått upp och ner. Vissa dagar har jag mått riktigt bra, förutom tröttheten, och andra har jag mått riktigt pissigt. Illamående, huvudvärk, problem med blodtrycket som gjort att det svartnat för ögonen och en allmän känsla av hopplöshet och uppgivenhet.

Jag är nu tillbaka på att klara mig på 2 st Legigantabletter per dag, vilket känns bra. Jag har tabletter för ca 1-1,5 vecka till och förhoppningsvis behöver jag inte be om ett nytt recept efter det. Jag hoppas verkligen på att de här värsta besvären ska ge med sig efter de "magiska" 12 veckorna.

Sova är något som jag verkligen, verkligen älskar just nu. Jag går och lägger mig som senast 20.30 på kvällarna och somnar direkt. Så 9-10 timmars sömn varje natt blir det. Och då har jag ändå legat i soffan sedan jag kommit hem från jobbet. Energinivån = låg, men konstant.

Vad gäller mat så kan jag äta, men det blir att känna efter lite för varje dag vad som kan tänkas gå ner. Lukten av mat som tillagas funkar inte alls! Sambon får ha köksfläkten på fullt blås, annars vill jag kräkas (trots att jag sitter i ett helt annat rum). Jag har även ett väldans sug för sötsaker. Mjölkchoklad är ett konstant sug. Likaså tanken på olika typer av fikabröd, typ vetelängder, wienerbröd och dylikt. Igår blev jag till och med sugen på munkar, vilket jag i vanliga fall inte är särskilt förtjust i.

Humöret är ändå rätt ok. Jag har inga stora humörsvängningar. De gånger jag får "känsloutbrott" är när jag har en riktigt dålig dag och är sådär sjukt trött och illamående. Då kan jag behöva gråta en skvätt och bli omhållen av sambon, tills det värsta släpper.

Ja, vad ska jag säga? Det är verkligen en omvälvande tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar