torsdag 12 september 2013

Barnmorskan 34+2

Idag var det dags för tid hos barnmorskan igen. Jag var där för bara en vecka sedan också, men då var det en extrainsatt tid pga lite för högt blodtryck veckan innan. Nu är det tid varannan vecka som gäller.

Idag så togs blodtryck (134/88 - helt ok!), jag ställde mig på vågen (gått upp 17 kg nu!), magen mättes (sf-mått = 35) och vi lyssnade på hjärtslag (148, har legat kring 140 vid alla besök). Jag fick även ta ett nytt blodprov för blodgruppering, i och med att jag nu bytt efternamn. Alla andra prover, resultat osv uppdaterades automatiskt, men inte detta. Jättekul för mig som älskar att bli stucken med nål...

Allt såg i alla fall bra ut. Lilltrollet ligger med huvudet neråt, men har inte fixerat sig ännu, och rumpan ligger och trycker på rätt högt, så jag har nästan som en hylla uppe på magen när jag sitter.

Jag har haft lite problem med att det svider/nästan hugger på undersidan av magen när jag stått/gått en stund, men det är inget att vara orolig för, utan beror på att hon ligger och trycker på mot muskler och ligament. Det kan även vara urinblåsan som hamnar lite i kläm. Som sagt, inget att oroa sig för, men skönt är det inte! Bara att vila.

Nu har vi bokat tider för hela graviditeten ut samt ett besök 3 dagar efter BF, ifall bebisen inte har hunnit ut då. Vid nästa besök, om 2 veckor, ska vi bland annat sammanfatta graviditeten lite och prata om kommande förlossning. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar