onsdag 2 oktober 2013

Amningsinlägg

Det finns ju en miljon saker som du bara MÅSTE ha när du är gravid/precis fått barn och så vidare. Vissa mer nödvändiga än andra. Amningsinlägg har jag dock förstått ska vara en bra grej. Både för att slippa blöta fläckar på kläderna, samt för att undvika att bli kall och riskera mjölkstockning.

Det finns både engångsvarianter i papper (mot läckagen) och fina i silke och ull (mot läckage och kyla). Pappersvarianten tänkte jag nog hålla mig ifrån, efter att ha läst runt på lite forum och dylikt, då vissa är prasdliga och knöliga samt att risken finns att de fastnar på bröstet, efter att det blivit blött och sedan torkat fast = ont att ta bort! Nej tack. Och köpa den dyra lyxvarianten avvaktar jag gärna med, tills jag vet om det är något jag kommer behöva.

Som den pysslare jag är så har jag googlat runt en del på att göra egna inlägg, och här är resultatet efter mitt första försök! De är ca 10 cm i diameter och består av 3 lager: mjukt bomullstyg från ett urtvättat lakan (mot bröstet), ett lager frotté från en gammal handduk (för uppsugning av läckande mjölk) och ett lager fleece (mot kyla och för att undvika att vätskan slipper igenom och blöter ner kläderna). Ihopsydda med en overlock-söm. Alldeles gratis då allt fanns hemma. Återstår bara att se om de fungerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar