onsdag 16 oktober 2013

Inlagd

Nu har vi varit hemma en stund, efter att ha tillbringat nästan 2 dygn inlagda på förlossningen i Eksjö.

I måndags var jag inne på en extrakoll hos barnmorskan efter att jag haft högt blodtryck i torsdags (hade 93 i undertryck och de drar en gräns vid 90). Nu var trycket 157/100, trots vila innan, så jag blev skickad till Eksjö senare under eftermiddagen för vidare provtagning. Väl där låg trycket på 95, jag hade en äggvita på 3, och under ett ultraljud (för att se om barnet hade påverkats av det höga trycket) visade det sig att hon låg i säte! Så de ville ha kvar mig under natten, köra fler ctg-kurvor (vilka alla sett jättefina ut), kolla trycket och samla urin. Det blev även sagt att ett vändningsförsök skulle göras, och om det misslyckades var det aktuellt med snitt.

Som tur var stabiliserades mitt blodtryck kring 80-85, äggvitan sjönk till 1 och vändningsförsöket lyckades. På eftermiddagen trodde jag att jag läckte vatten och det blev ett par ytterligare undersökningar. Ingen vattenavgång. Då mina värden inte var helt klockrena ville de ha kvar mig en natt till, men med bra blodtryck och inga tecken på äggvita så fick vi åka hem!

Det konstiga är att har du väl fått äggvita i urinen och så vidare, så brukar det inte bara försvinna. Men nu finns det inga tecken längre på havandeskapsförgiftning! Så det blir kontroll igen på fredag och så i början på nästa vecka. Nu är det "bara" att vänta igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar