onsdag 20 februari 2013

Frågor

Det är helt otroligt hur många tankar som hinner/har hunnit ta sig igenom min hjärna de senaste dagarna. Tur att Google finns, så att svar kan hittas på många! Jag tänkte ge exempel på några av de saker jag funderat på:

1. Vi hade ju tänkt åka på en charterresa i sommar, hur gör vi med den? Kan jag flyga?
Ja, du kan flyga, men de flesta försäkringar täcker inte from. vecka 28. Alltså ganska precis den tid som vi hade tänkt åka/åka hem = nja, kanske inte värt risken. Men det har lett till en mental notering om att försäkringar är något som måste ses över längre fram! Dessutom kan olika flygbolag ha olika regler för i vilken vecka i graviditeten det är ok för dem att du är med på planet. Och vem vet hur pigg och glad jag är i det skedet av graviditeten? Kanske full av energi, eller trött och seg. Kanske med en sjujäkla foglossning. Så resan läggs nog på is. I sådana fall blir det en Sverigesemester istället.

2. Jag blonderade håret för några veckor sedan och funderar på att ta mig till frisören och klippa mig snart. Då kommer det dyka upp en utväxt. Kommer jag inte att kunna fixa min hårfärg alls de kommande månaderna? Och typ till bröllopet?
Det finns inga tydliga bevis på att hårfärg skulle påverka barnet över huvudtaget. De sorter som fanns förr kanske, men nu finns inte de kemikalierna kvar i denna typ av produkter. Det ska inte vara någon fara alls. Men bara för det så behöver jag inte bo i en färgburk!

3. Oj, bröllopet sista augusti! Klänning! Hur löser jag detta nu då? Vem vet hur stor jag är då!?
Jag har en ursnygg klänning som jag spanat in som gott och väl skulle kunna användas även med en babybula. Det var till och med en recensent som hade haft denna klänning på sig när hon var gravid och det hade fungerat utmärkt. Så jag kommer vara ursnygg ändå! Och självklart kommer jag att vara en av de få lyckliga som bara får en gorgeous bula och en snygg hylla, i övrigt en opåverkad kropp (moahahaha, det kan jag ju inbilla mig!).

4. Träning? Kan jag zumba med plus en?
Japp, det är ingen fara. Träningen är ofarlig så länge du mår bra och det inte gör ont. När du blir tyngre blir det antagligen obekvämt att hoppa och dylikt. Och foglossning kan ställa till det, men det är bara att anpassa tempot och rörelserna efter förmågan. Och längre fram i graviditeten ska det inte utföras några övningar på rygg med benen i luften (då blir det tryck på någon ven), men det händer ju väldigt sällan i zumban faktiskt...

5. Är allt det här bara ett hittepå av min kropp? Kommer jag att dyka upp hos Kvinnohälsan på torsdagen med en tom mage?
Den tanken slår mig flera gånger om dagen. Men hallå förnuftet, tala lite högre! Ingen mens, tre (!) positiva tester, hur jag mår. Nä, det finns nog inga tvivel.

6. Kommer allt att gå vägen?
Vem vet? Men det är bara att utgå från det. Vecka 12 är den magiska gränsen. Jag är frisk och ung. Vi tar en dag i taget och hoppas, hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar